Načítavam
ENGLISH VERSION

Páramí = Páramitá - 10 dokonalostí mysle, sú to mentálne vlastnosti vedúce k buddhovstvu

1. štedrosť (dána-páramí)

2. morálka (síla-páramí)

3. odriekanie (nekkhamma-páramí)

4. múdrosť (paňňá-páramí)

5. energia (viriya-páramí)

6. trpezlivosť (khanti-páramí)

7. pravdivosť (sačča-páramí)

8. odhodlanie (adhitthána-páramí)

9. láskavosť (mettá-páramí)

10. vyrovnanosť (upekkhá-páramí)

 Dasa síla 

1. 1  1. Pánátipáta véramani sikkhápadam samádijámi
     
Zraňovania cítiacich bytostí sa budem zdržovať.

2.        2. Adinnádáná véramani sikkhápadam samádijámi
     
Brania toho, čo mi nebolo da(rova)né, sa budem zdržovať.

3.       3. Abrahmačarijá véramani sikkhápadam samádijámi
    
Prejavov sexuality sa budem zdržovať.

4.       4. Musáváda véramani sikkhápadam samádijámi
    
Zraňujúcej a hrubej reči sa budem zdržovať.

5.       5. Surámérajamadždžá pamádatháná véramani sikkhápadam samádijámi
    
Zatemňovaniu mysle omamnými látkami sa budem zdržovať.

6.       6. Vikála bhódžaná véramani sikkhápadam samádijámi
    
Prijímania jedla v nevhodnú dobu (t.j. popoludní) sa budem zdržovať.

7.       7. Naččá gíta vádita visúka dassana málá gandha vilépana dhárana mandana vibhúsanatháná véramani sikkhápadam samádijámi
   
Tanca, spevu, hudby, kvetín, vôní, skrášľovania a používania ozdôb sa budem zdržovať.

8. Uččá sajana mahá sajaná véramani sikkhápadam samádijámi
    
(Používania) vysokých a pohodlných kresiel a postelí sa budem zdržovať.

 

 

Atthanga sila = 8 etických predsavzatí

1.       1. Pánátipáta véramani sikkhápadam samádijámi
   
Zraňovania cítiacich bytostí sa budem zdržovať.

2.        2. Adinnádáná véramani sikkhápadam samádijámi
    
Brania toho, čo mi nebolo da(rova)né, sa budem zdržovať.

3.       3. Abrahmačarijá véramani sikkhápadam samádijámi
   
Prejavov sexuality sa budem zdržovať.

4.       4. Musáváda véramani sikkhápadam samádijámi
   
Zraňujúcej a hrubej reči sa budem zdržovať.

5.       5. Surámérajamadždžá pamádatháná véramani sikkhápadam samádijámi
   
Zatemňovaniu mysle omamnými látkami sa budem zdržovať.

6.       6. Vikála bhódžaná véramani sikkhápadam samádijámi
   
Prijímania jedla v nevhodnú dobu (t.j. popoludní) sa budem zdržovať.

7.       7. Naččá gíta vádita visúka dassana málá gandha vilépana dhárana mandana vibhúsanatháná véramani sikkhápadam samádijámi
  
Tanca, spevu, hudby, kvetín, vôní, skrášľovania a používania ozdôb sa budem zdržovať.

8. Uččá sajana mahá sajaná véramani sikkhápadam samádijámi
   
(Používania) vysokých a pohodlných kresiel a postelí sa budem zdržovať.

 

Paňca sila (paňčasíla) = 5 etických predsavzatí (ako sa vyslovujú s približným prekladom – môžete sa stretnúť aj s inými verziami výkladu, alebo si ich upraviť tak, aby vám boli blízke)

1.       1. Pánátipátá véramani sikkhápadam samádijámi
   
Zraňovaniu cítiacich bytostí sa budem zdržovať.

2.       2. Ádinnádána véramani sikkhápadam samádijámi
   
Brania toho, čo mi nebolo da(rova)né, sa budem zdržovať.

3.       3. Kámésu miččháčárá véramani sikkhápadam samádijámi
   
Zmyslovej nestriedmosti sa budem zdržovať.

4.       4. Musáváda véramani sikkhápadam samádijámi
   
Zraňujúcej a hrubej reči sa budem zdržovať.

5. Surá méraja madždžá pamádattháná véramani sikkhápadam samádijámi
   
Zatemňovania mysle omamnými látkami sa budem zdržovať.

 

Etické predsavzatia

Etika a morálka (síla) sú spolu s múdrosťou (paňňá) a meditačnou koncentráciou (samádhi) trojnožkou, ktorá dáva ľudskému životu stabilitu a zmysel. Predsavzatia nie sú zákazy či príkazy, za ktoré by nám niekto hrozil trestom. Ide o odporúčania, o dobre mienené rady. Ich dodržiavanie napomáha očisťovaniu mysle, v bežnom živote vedú k pokoju, v meditácii uľahčujú koncentráciu mysle.

Môžeme sa stretnúť s piatimi, ôsmimi a desiatimi etickými predsavzatiami. Laici v bežnom živote sa obvykle snažia dodržiavať päť etických predsavzatí, pretože dovoľujú mysli zotrvávať v pokoji a spokojnosti. Osem predsavzatí sa odporúča pre laikov, ktorí sa zúčastňujú na intenzívnom meditačnom pobyte. Desať predsavzatí dodržujú tí, ktorí si chcú vyskúšať prísnejší režim, napr. ako prípravu na mníšsky život.

Etické predsavzatia sa recitujú v pálijštine, niekto pridáva aj preklad do svojho jazyka, aby si lepšie pripomenul ich význam, pretože nejde o samotné recitovanie, ale o pripomenutie si tých kvalít správania sa, ktoré nám umožňujú pokojný a šťastný život.

Sangha

Sangha je spoločenstvo Vznešených, čiže mníchov a ostatných nasledovníkov Buddhu, ktorí usilujú o očistenie mysle a skutočné šťastie. Tradične označovala len mníchov, dnes viac vnímaná ako komunita všetkých meditujúcich.

Buddha, Dhamma a Sangha sa považujú za „tri klenoty“ (tiež „trojí alebo trojitý klenot“, „tri drahokamy“, „tri vzácnosti“, za „tri útočištia“, „tri ochrany“, pretože sú niečím vzácnym, s čím sa nestretne vo svojom živote každý, a poskytujú útočište pred utrpením sveta, ochranu pred nečistotami mysle.

Dhamma

Pálijský pojem dhamma (v sanskrte dharma) má veľa rôznych významov. Jednak sa ním označuje Učenie, ktoré tu zanechal historický Buddha Sakyamuni (vtedy sa obvykle píše s veľkým začiatočným písmenom, hoci pálijština ani sanskrt veľké a malé písmená nerozlišujú), v tomto význame sa tiež môžeme stretnúť so spojením Buddha-Dhamma (v Ázii častejšie používaný pojem než európsky „buddhizmus“), čiže Učenie Buddhu. Dhamma ďalej znamená zákonitosť, princíp (vesmíru, bytia všeobecne), niekedy prekladané ako „zákon“, avšak ide o vnútorný princíp, teda skôr zákonitosť. V minulosti boli pokusy presadiť slovanské príbuzné slovo „držma“ (v zmysle „to, čo drží svet pohromade), pretože sanskrtský koreň dhr- súvisí so slovanským „držať“. Ďalším významom je mentálny jav (odkaz na dhammanussati – 4. základňa všímavosti).

Buddha

Buddha, pálijsky i sanskrtsky znamená „prebudený“, od koreňa buddh- „budiť“, „prebúdzať (sa)“, označuje bytosť, ktorá pochopila seba a svet, základné princípy jeho fungovania. Buddhov bolo v histórii ľudstva niekoľko, obvykle – skrátene za Buddha Sakyamuni (šakjamúni), čiže „Mudrc z rodu Šákjov“) – sa toto slovo používa na označenie princa Siddhárthu Gótamu, ktorý žil pred 2500 rokmi na území dnešnej severnej Indie a vlastným úsilím realizoval svoj plný ľudský potenciál (hovorí sa „realizoval“, alebo „dosiahol“, alebo „prebudil sa“, myslí sa tým z ilúzií, ktorým bežne ľudia veria a identifikujú sa s nimi). Tento pojem sa však tiež používa na označenie vlastnej buddhovskej podstaty mysle (hlavne v tibetských školách buddhizmu), pretože každý disponuje potenciálom dosiahnuť realizáciu.

Sean Pritchard

Mních/laik:laik
Tradícia:Theravada
Pôvod:Kanada
Komunikačný jazyk:Angličtina
Dodržuje sa:8 predsavzatí
Sean Pritchard

Sean Pritchard je kanadský psychiater zo Sudbury, v súčasnosti  pôsobiaci vo Vancouvri. Má vyštudovanú univerzitu Sv. Františka Xaviera v Novom Škótsku (Kanada) a psychológiu v Santa Barbare (USA).   Veľa rokov strávil ako budhistický mních v Barme pod vedením Ctihodného Chanmaj Sajadoa (U Janaka). Cestoval po celom svete pričom učil vipassanu aj metta meditáciu v mnohých kultúrach. Je držiteľom PhD v klinickej psychológii a vedie poradňu vo Vencouvri. Jeho meditačný výcvik vás môže naučiť celoživotnú techniku a zručnosti k dosiahnutiu vhľadu do vnútorného sveta a fungovania mysle. Z jeho skúseného vedenia a podpory  budú ťažiť ako skúsený meditujúci tak aj nováčikovia.

V mladosti na strednej škole aj na univerzite pôsobil v rôznych športových kluboch a bol aj vedúci študentov v školskej rade. V laickom živote bol ženatý od svojich 25 do 49  rokov. Vyskúšal rôzne zamestnania ako finančný poradca, filmový herec, pôsobil v charitách a bol predsedom rôznych organizácií (AIDS, Seva Service Society)

Meditovať začal vo svojich 17-tich rokoch. V 1991 stretol Sayadaw U Janaku a začal meditovať pod jeho vedením. Pár rokov na to si zobral ročný sabatikal z práce a ponoril sa do intenzívnej vipassany a metta praxe počas Sayadowho Vassa (tradičné mníšske ústranie v období dažďov) v Rangúne (Barma). Počas nasledovných Vasa pokračoval v praktikovaní u Sayadawa U Janaky už ako mních U Vansa. Vyvrcholilo to až 6 mesačným intenzívnym zásedom v Hmawbi (Lesné centrum v Rangoone) v roku 2001. V tomto čase ho U Janaka pozval, aby učil vipassanu aj metta meditáciu spolu s ním.  

Seana lákalo Budhovo učenie pre jeho hlbokú, ale zároveň jednoduchú praktickosť v bežnom živote i ako vhodnú duchovnú cestu. Sayadaw U Janaka mu zas vyhovoval ako učiteľ pre jeho jasné podanie tohto učenia, pre jeho učebné metódy ako aj perfektnú znalosť Vinaje a Pali Kanónu. Jeho prax aj pochopenie Budhovo učenia dramaticky napredovalo pod Sayadawím vedením.

Ako učiteľ sa Sean odhodlal sprístupniť jednoduchú každodennú praktickosť Budhovho učenia a tak  inšpirovať všetkých naokolo, aby objavili a prežili Cestu k Slobode, ktorú Budha tak jasne a elegantne žil.

Ešte ako mních intenzívne cestoval po celej Azií, Severnej Amerike a Európe, či už ako U Janakov asistent, alebo ako samostatný učiteľ na jeho vlastných zásedoch. Mnohé Vassa strávil vedením mníchov v meditácií v meditačnom centre Dhammodaya (Thajsko). Neskôr sa však rozhodol k štúdiu klinickej psychologie v Kaliforni, kvôli čomu zložil rúcho. Dnes pôsobí ako psychoterapeut. Neprestal však viesť ani meditačné kurzy. Sme veľmi radi, že prijal naše pozvanie a príde na Javorie.  

Plánované kurzy

Člověk si musí uvědomit pravdu skrývající se pod povrchem našich soudů o druhých lidech. Lidé, kteří zraňují jiné lidé, byli sami zraněni. Lidé, kteří nemají rádi sami sebe, neumí projevovat lásku druhým. A lidé kteří nemají žádnou sebeúctu, netuší jak projevovat úctu ostatním.

(Robin Sharma)